عبارت ـ گروه اقتصاد: دولت در ۲ سال گذشته به قدری درباره واردات خودرو وعده داده است که اگر واژگان این وعده ها را لوازم خودرو در نظر بگیریم و آنها را کنار هم بچپینیم می توان برای نیمی از مردم این کشور خودرو ساخت. در حالیکه خودروهای چینی بهدردنخور به عنوان شاسی بلندهای لوکس به مردم غالب می شوند و از سوی دیگر کیفیت بدنه تولیدات داخلی با حلب روغن جامد برابری می کند، مردم سرگردان در بازار خودروهای دست دوم به دنبال ارابهای می گردند که سرعتش از مرگ بیشتر باشد.
بازار خودروی مازندران نیز به تاثیر از کل کشور نوساناتی در سال جاری داشت که البته به دلیل نزدیکی این استان به پایتخت ، تاثیراتش از این بازار بیشتر بوده است. بررسیهای عبارت نشان می دهد که به ترتیب پژو پارس، پراید، پژو ۲۰۶، نیسان آبی و پژو ۲۰۷ بیشترین تعداد معاملات را در ۴ ماهه نخست امسال در مازندران به ثبت رسانده اند.
همچنین میزان رضایت مازندرانی ها از کیفیت خودروها افت چشمگیری داشته است، به طوریکه میزان مراجعه آنها به تعمیرگاه ها در این مدت ۳ و نیم برابر شده است. از سوی دیگر گلایه اصلی طبقاتی که توان خرید خودروهای میلیونی را دارند از کیفیت آنها هر روز بیشتر می شود و سهم خودروهای چینی به خصوص مدیران خودرو و یکی از محصولاتش یعنی MVM از دیگران بسیار بیشتر است.
تعداد دفعات مراجعه مالکان خودروهای چینی به تعمیرگاه برای تعمیر یا تعویض یک قطعه گاهی اوقات آنقدر زیاد می شود که خریدار تمام تلاشش را می کند که از دست خودرو رها شود. به نظر می رسد محصولات چینی به هیچ وجه رضایت مشتریان را جلب نکرده و خودروی مناسبی برای بازار مازندران نیستند، مخصوصا اینکه خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و قطعات یدکی بسیار بی کیفیتی دارند.
همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که حاکمیت و نهادهای نظراتی و صنفی در مازندران کوچک ترین اهمیتی به سرگرداین مردم نمی دهند و بازار خودرو را مانند بازار مسکن به حال خود رها کرده اند.