گزارش عبارت از سرنوشت آزادراه تهران شمال نماد اطاله عمرانی در ایران؛

پروژه‌ای سیری ناپذیر که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را بلعیده است

اعتبار و سرمایه ساخت کل آزادراه به قیمت امروز، رقمی معادل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عبارت شمال – گروه اقتصاد: استاندار مازندران به تازگی با بیان اینکه تکمیل فاز سوم آزادراه تهران شمال حداقل ۵ سال زمان می‌برد بار دیگر یادآوری کرد که یکی از مهمترین جاده‌های مواصلاتی و گردشگری کشور بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب نیمه تمام است.

در آخرین خبر ۱۶ کیلومتر از مسیر ۲۲ کیلومتری قطعه دوم آزاد‌راه تهران – شمال در محور رفت این آزادراه، در حالی صبح روز پنج‌شنبه ۱۵ تیرماه با حضور رئیس‌‌‌جمهور، رئیس بنیاد مستضعفان، وزیر راه وشهرسازی و… افتتاح شد .

سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهوری، پنج‌شنبه و در جریان افتتاح ۱۶ کیلومتر از باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال، اعلام کرد: «بهره‌‌‌برداری از قطعات جدید آزادراه تهران- شمال هم در مصرف سوخت و زمان سفر صرفه‌‌‌جویی می‌کند و هم بار ترافیک و تصادفات و تلفات جاده‌‌‌ای که همگان را رنج می‌دهد، کاهش خواهد داد.» این جمله در واقع به یک هدف مهم و یک آرزوی همیشگی مسوولان و همچنین مسافران تهران-شمال اشاره دارد و آن هم سفر بدون ترافیک، بدون استرس و فرسودگی و بدون توقف‌‌‌های طولانی در این مسیر است. اما پرسش اساسی در این زمینه این است که تحقق سفر بدون ترافیک در محور پرتردد و پرترافیک تهران-شمال  چگونه محقق می‌شود؟

کارشناسان معتقدند راه کنترل ترافیک در این مسیر تنها به اتمام فاز سه محدود نمی‌شود و نیازمند تدابیر چندلایه است که البته هنوز هیچ ایده‌ای برای آن مطرح نشده است.

یکی دیگر از ابهامات قدیمی فاز سوم مجری این طرح است که بارها بین نهادهای مختلف از بنیاد مستضعفان گرفته تا پیمانکاران چینی دست به دست شده و هنوز هم به نتیجه خاصی نرسیده است.

در همین رابطه بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد تا امروز، به قیمت روز، در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال، حدود ۱۸‌هزار میلیارد تومان هزینه شده است که برای تکمیل این قطعه در باند برگشت به بیش از ۱۰ تا ۱۵‌هزار میلیارد تومان دیگر (به قیمت امروز) منابع مالی نیاز است. اما تا الان برای کل آزادراه در قطعات مختلف، ۶۰‌هزار میلیارد تومان هزینه و سرمایه‌گذاری شده است و برای ساخت قطعه سوم آزادراه نیز برآوردها نشان می‌دهد به قیمت امروز به حدود ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان دیگر منابع و سرمایه نیاز است. این میزان معادل ۳‌درصد کل تسهیلاتی است که سال گذشته بانک‌ها به همه بخش‌‌‌های اقتصادی پرداخت کردند. اعتبار و سرمایه ساخت کل آزادراه به قیمت امروز، رقمی معادل حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x