عبارت – گروه اقتصاد: با آغاز بهکار دولت وفاق و توجه ویژه مسعود پزشکیان بر اتمام پروژههای نیمهکاره و جلب رضایت عمومی، استاندار مازندران نیز یکی از اصلیترین اهداف خود را پروژههای عمرانی نیمهتمام اعلام کرده و گفته است: بهخاطر اینکه این پروژهها سالها مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند، اجازه بیاحترامی به افکارعمومی را نخواهد داد و در همین راستا مازندران به یکی از پرکارترین استانهای کشور در حوزه عمرانی بدل شده است.
مهدی یونسی با تشکیل تیمی ویژه سعی کرد با رتبهبندی پروژهها بر اساس میزان پیشرفت، اهمیت و دسترسی به منابع، تحرکات عمرانی در سراسر استان را افزایش داده و عملا مازندران را به کارگاه عمرانی بزرگی بدل کند.

زخم کهنه کندوان و حضور اورژانسی دولت
بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا جاده گردشگری چالوس، یکی از مهمترین راه های ارتباطی میان استان های تهران، البرز و غرب استان مازندران است، این جاده یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور بوده که بهره برداری آزادراه در حال ساخت تهران – شمال، بار ترافیکی این مسیر را کاهش خواهد داد.
عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران – شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان در سال های اخیر و قبل از فعالیت دولت چهاردهم روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح منجر شده بود.
طرح نصب گالری پیشساخته در منطقه کمرزرد باهدف افزایش ایمنی تردد در محور کوهستانی کندوان، به طول ۲۰۰ متر در دو فاز بود که گام اول آن به طول ۵۰ متر در مردادماه به پایان رسید و گام دوم به طول ۱۵۰ متر هماکنون با سرعت در حال اجرا است. این پروژه که با اعتباری قابلتوجه در حال انجام است، تا هشت روز آینده به سرانجام خواهد رسید و با تکمیل این پروژه، یکی خطرناکترین منطقه در پرترددترین محور شمالی کشور ایمن خواهد شد.

پل سه راه جویبار ساری و ورود جدی استاندار
این پروژه یکی از طرحهای اولویتدار شهرستان است که با هدف ارتقای زیرساختهای حملونقل شهری و برونشهری در دستور کار قرار گرفته است. اهمیت راهبردی این پل در ساماندهی ترافیک و تسهیل تردد در محورهای مواصلاتی شرق و شمال ساری غیرقابل انکار است. اما این پروژه نیز حدود یک دهه بهحال خود رها شده بود.
در همین رابطه فرماندار ساری با بیان اینکه تکمیل این پروژه میتواند به شکل چشمگیری از ترافیکهای سنگین در ورودی و خروجیهای ساری بکاهد، تأکید کرد: احداث پل سهراه جویبار نه تنها موجب کاهش زمان سفر بین شهرها و روستاهای مجاور میشود، بلکه نقش مؤثری در افزایش سطح ایمنی عبور و مرور، کاهش تصادفات، بهبود دسترسی به مراکز خدماتی و اقتصادی و همچنین روانسازی مسیرهای ترانزیتی خواهد داشت.
نوبخت با اشاره به حمایتهای صورتگرفته در سطح استانی برای شتاببخشی به روند اجرای پروژه، از همراهی و پیگیریهای دلسوزانه دکتر یونسی، استاندار محترم مازندران، تقدیر کرد و افزود: بدون تردید، حمایتهای قاطع و بیوقفهی استاندار محترم در تأمین اعتبارات و رفع موانع اجرایی پروژه، زمینهساز شتاب بخشی این طرح زیربنایی شده است. قطعاً این روحیه همافزایی و همدلی در مجموعه مسئولان استانی و شهرستانی، نویدبخش آیندهای روشن در توسعه زیرساختهای عمرانی خواهد بود.

تکمیل دومین پُل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور
سازه پل گلورد به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشورکه عملیات نصب قطعات آن از ۳۰ مهر پارسال آغاز شده بود، این روزها با برنامه ریزی دقیق دولت چهاردهم به مراحل پایانی نزدیک شد و تست مقاومت خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.
پل گلورد، پس از پل «کارون چهار»، به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته میشود و با طول ۳۰۰ متر و عرض ۱۲ متر، نه تنها به عنوان طویلترین پل شمار کشور محسوب میشود، بلکه در زمره پنج پل طویل و مرتفع کشور نیز قرار دارد. این پل با هدف تسهیل دسترسی روستاهای بالادست سد گلورد طراحی شده و با بهرهبرداری از آن، آبگیری کامل این سد آغاز خواهد شد.
یکی از ویژگیهای بارز این پروژه، انجام تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و اجرا توسط متخصصان و مهندسان مجرب داخلی بوده که این امر نشاندهنده توانمندی و دانش فنی بالای متخصصان بومی در عرصه ساخت و سازهای عمرانی و زیرساختی کشور است.
با تکمیل این پل، انتظار میرود که علاوه بر تسهیل دسترسی ساکنان روستاهای اطراف، زمینههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری منطقه نیز فراهم شود.







