عبارت – گروه اقتصاد: سرانجام پس از ماراتن ۹ ساعته، شامگاه چهارشنبه ۱۷ بهمن، سهامداران صاحب رای در مجمع عمومی شرکت ایران خودرو، سهامداران با عضویت شرکتهای خدمات گستر صبا انرژی؛ سرمایه گنجینه ایرانیان؛ بهینه سازان بهمن؛ اعتبار آفرین؛ مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در هیات مدیره بزرگترین خودروسازی کشور موافقت کردند و به ترتیب مدیریت این خودروسازی به بخش خصوصی رسید. در هنگام رایگیری ۵۱.۷۹ درصد سهامداران در مجمع حضور داشتند.
با این ترکیب کنسرسیوم بخش خصوصی صاحب ۳ صندلی از ۵ صندلی هیئت مدیره شد و مدیرعامل از سوی این کنسرسیوم مشخص خواهد شد.
پیش از این معاون دادستان کل کشور با ارسال نامهای به وزیر صمت اعلام کرده بود که تا زمان قطعیت ابلاغ و اجرای رای قطعی هیات تجدید نظر شورای رقابت از واگذاری سهام ایرانخودرو و هر اقدام دیگر خودداری شود.
به دنبال آن برخی کانالهای خبری نیز مبادرت به انتظار تصاویری از رای هیات تجدید نظر شورای رقابت در خصوص تایید نهایی مصوبات پانصد و پنجاه و سه (۵۵۳) تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ شورای رقابت توسط مرکز ملی رقابت منتشر شده است که در آن تملک سهام شرکت ایرانخودرو توسط کلیه شرکتهای وابسته به مالکان شرکت کروز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم، مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است.
بر اساس گزارش ایرنا حواشی برگزاری مجمع تنها به شب گذشته برنمیگردد بلکه از هفتههای گذشته که بحث برگزاری مجمع این شرکت و واگذاری مدیریت دولتی آن به بخش خصوصی مطرح شده بود، موافق و منتقدانی از چهرههای سیاسی و نمایندگان مجلس به حاشیهها دامن زده بودند؛ این دو گروه دو هدف را دنبال میکردند؛ گروه نخست به دنبال حفظ ساختار دولتی ایران خودرو و نگهداشت آن بود و گروه دوم در پی ورود بخش خصوصی به مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور با بیشترین امکانات و بازار فروش و البته زیانده در آمار و حسابرسیها!
این جنگ رسانهای در حالی در این هفتهها شدت گرفته بود که بنا بر صورتهای مالی منتشر شده از این خودروسازی در سامانه کدال، ایرانخودرو سالهاست که با زیان ابناشته دست و پنجه نرم میکند و روز به روز کیفیت تولیدات آن فدای کمیت در تولید میشود، هر چند تا رسیدن به تیراژ پیش بینی شده در تولید نیز فاصله زیاد است و در این بین مردم و خریداران واقعی هستند که زیان ناشی از عقب ماندگی این خودروسازی را متحمل میشوند.
حدود ساعت ۱۵ اعلام شد که جلسه مجمع عمومی برگزار میشود و از صاحبان سهام خواسته شد که در جلسه حضور یابند و شمارش سهامداران برای رسمیت یافتن جلسه آغاز شد و در نهایت با ۵۰.۱۱ درصد سهامداران این جلسه رسمیت یافت.
حدود ساعت ۱۶ آغاز رای گیری برای انتخاب رئیس مجمع و اعضای هیات مدیره بود و در نهایت حامد نائیجی رئیس مجمع؛ یوسف الهی شکیب و علی حبیبی ناظران اول و دوم و جمشید ایمانی دبیر مجمع انتخاب شدند.
در همین حال که انتخابات هیات مدیره مجمع در حال برگزاری بود، ایران خودرو روی کدال یک دست خط با دو امضا منتشر کرد که در آن اعلام شده بود که مجمع به حدنصاب نرسید و همزمان پخش زنده هم از بستر اینترنت قطع شد.
دقایقی بعد سیستمها و میکروفنها جلسه قطع شد تا مانع دیگری در برگزاری مجمع ایجاد شد که در این زمان ناظر مجمع تذکر داد تا سیستمها دوباره وصل شود که دست اندرکاران سالن میکروفنها را مجدد فعال کردند.
این اقدامات سبب شد تا برخی از سهامداران حقیقی اقدام به پخش زنده جلسه مجمع عمومی از شبکه اجتماعی اینستاگرام کنند.
با اعلام نامزدهای عضویت در هیات مدیره و توزیع برگههای رای گیری بین سهامداران دارای حق رای، دیگر مجمع به لحظات نهایی و حساس خود نزدیک شد شرکت خدمات گستر صبا انرژی؛ سرمایه گنجینه ایرانیان؛ بهینه سازان بهمن؛ اعتبار آفرین؛ مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران پنج نامزد عضویت در هیات مدیره بودند.
پس از اظهارات اعضای هیات رئیسه مجمع عمومی، اسامی نامزدهای عضویت در هیات رئیسه ایران خودرو روی مانیتور سالن نقش بست و رای گیری از سهامداران دارای حق رای آغاز شد.
در هنگام رای گیری ۵۱.۷۹ درصد سهامداران در مجمع حضور داشتند؛ این در حالی بود که همزمان با رای گیری، برخی در فضای مجازی از به حدنصاب نرسیدن مجمع خبر میدادند.
پس از شمارش آرا، سر انجام رئیس مجمع ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه اعلام کرد که همین پنج شخصیت حقوقی به عضویت هیات مدیره شرکت ایران خودرو میرسند و به این ترتیب بزرگترین خصوصی سازی در مدیریت بزرگترین خودروسازی کشور پس از دو دهه تحقق یافت.
این انتقال البته واکنش فراوانی در بین کارگران بزرگترین شرکت خودروسازی کشور شد که نگران آینده شغلی خود بودند.