گزارش عبارت شمال از شکست سنگین سیاست تحریمی غرب؛

بهار نفتی ایران و زمستان تحریم آمریکا

ماه گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که صادرات نفت در سال گذشته «بیش از ۳۵ میلیارد دلار» درآمد برای ایران داشته است.

عبارت_ نگار نژادآذر : بر اساس آخرین گزارش‌های بین‌المللی فروش نفت ایران علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است.

بر این اساس ایران در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به‌طور متوسط ۱/۵۶ میلیون بشکه نفت در هر روز به فروش رساند که تقریبا تمام این فروش راهی چین شده است. طبق داده‌های شرکت ورتکسا، این میزان از صادرات نفت بالاترین سطح صادرات نفت ایران از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. چین برای یک‌پنجم از واردات نفت خود به ایران متکی است.
موفقیت ایران در صادرات نفت خام نشان‌دهنده مسیر دشواری است که آمریکا و اتحادیه اروپا در مسیر فشار بیشتر بر تهران پس از پاسخ ایران به اسرائیل، با آن روبه‌رو هستند. به قول رسانه‌های غربی ایران بر هنر دور زدن تحریم‌ها تسلط پیدا کرده است.
با وجود اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریکا و اتحادیه اروپا احتمالا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کنند، اما تحلیل‌گران معتقدند واشنگتن خواهان اعمال فشار حداکثری تحریم‌ها بر ایران نیست زیرا دولت جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- نمی‌خواهد در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، یک فشار تورمی ناشی از تحت تأثیر قرار گرفتن عرضه جهانی نفت به وجود آید.
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که حجم ناوگانی که توسط ایران برای حمل‌ونقل نفت استفاده می‌شود، در سال گذشته با رشد یک‌-پنجمی به ۲۵۳ کشتی رسیده و تعداد ابَرنفت‌کش‌هایی که قادر به حمل ۲ میلیون بشکه نفت هستند، از سال ۲۰۲۱ میلادی دو برابر شده است.
شرکت کپلر نیز اعلام کرده تقریبا تمام نفت ایران که در سال جاری میلادی به فروش رفته، به چین صادر شده است. همزمان غرب می‌ترسد اجرای تحریم‌ها به شکل شدید در این زمینه نه تنها می‌تواند بازار نفت را دچار بی‌ثباتی کند بلکه ممکن است تنش در روابط آمریکا و چین را افزایش دهد.
ماه گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفت که صادرات نفت در سال گذشته «بیش از ۳۵ میلیارد دلار» درآمد برای ایران داشته است.
این آمارها جملگی به معنای شکست سخت غرب در تحریم ایران است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به مرزهای تازه‌ای از استقلال اقتصادی و سیاسی رسیده است.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پر بازدید ترین اخبـــار

آخریــــن اخبـــــار

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x