عبارت – میثم برزگر°: پیروزی دکتر پزشکیان به عنوان نُهمین رئیس جمهوری ایران بارقه هایی از امیدی و وفاق در بستر اصلاحطلبی را زنده نموده است. پزشکیان در هنگامهی تحریم و تنش در خاور میانه، منتخب مردم برای به دست گرفتن سکان قوهی اجرایی کشور گردیده است.
هنگامهای که تکیه بر عزم ملی، توان بیصدایان و قوای داخلی برای غلبه بر انواع نا کار آمدیها و نا ترازیها بسیار حیاتی و محوری مینمود.
مازندران از جمله استان هایی است که در بحبوبهی بی برنامگی ها، سستیها و بی مبالاتی های چند دههی گذشته، مشکلاتاش در حال تبدیل شدن به بحران میباشد. مسلماً اگر بحرانها مدیریت نگردند به فرا بحران و مسائل امنیتی مبدّل خواهند شد.
در تعریف جدید از مقوله نا امنی الزاماً بُعد خشونتبار آن مد نظر نمیباشد، بلکه اتمام تابآوری زیست در یک پهنه سرزمینی مانند استان مازندران است
شناسایی مسألههایی که گریبان استان مازندران را گرفته کار سختی نیست. همین که برای تردد در یک مسیر کوتاه درون یا برون شهری باید ساعتها در ترافیک ماند، یعنی فقدان زیرساختهای ترابری به مرحله حساسی رسیده است.
همین که زباله در مازندران به یک معضل جدی تبدیل شده است، یعنی باید اقدامات اساسی را تسریع نمود. همزمان فرصت گردشگرپذیری به معضل مهاجرت بی رویه و تنگ شدن زندگی بر اهالی بومی مازندران تبدیل شده، یعنی برنامه جامعی در این مورد به اجرا در نیامده است.
اگر بخواهیم همه ضعفهای زیر ساختی و اجرایی استان مازندران که در حال تبدیل شدن به بحران هستند را برشمریم، باید به معضلاتی نظیر فاضلاب، مسکن، تخریب اراضی و عرصههای ملی ۲۷۰۰ پروژهی نیمه تمام و غیره اشاره نمود.
همه این موارد و بیش تر نیازمند اقدامات عاجل می باشد. اقدامات عاجل و متناسب با سند آمایش سرزمین مازندران تنها از یک مدیریت اجرایی توانمند بر میآید.
به همین مناسبت باید معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گزینهای باشد تا بتواند توانایی شناخت و اولویت بندی مسائل عمرانی استان را داشته باشد و تسهیلکننده پیش رفت اجرایی در ارگان های مربوطه باشد.
مضافاً معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری باید فردی اصلاحگرا، متخصص از میان اصلی ترین حامیان دولت که نشان از وفاق در جهت خواست و اراده مردم است، انتخابشود. مدیری باورمند به کار تیمی و تشکیلاتی با نگرش توسعه پایدار و دارای ارتباطات ملی تا بتواند اعتبارات محدود را به طور مؤثر و عینی صرف نماید. در ضمن قادر باشد با اشراف به مسائل نواحی مختلف از شرق تا غرب استان و تسهیل پیچیدگی های اداری، زمینه جلب و جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی و مردمی در استان را فراهم آورد.
تأخیر در انتصاب معاونتی که گشودن مهم ترین گرههای استان مازندران در حیطه وظایف آن است، زیانآوراست و باید با توجه به وضعیت کنونی در مقیاس استانی، ملی و بینالمللی به منظور دستیابی به اهداف برنامهی توسعه هفتم و سیاست های کلی نظام ابلاغی بالا دستی تعجیل گردد.
○کارشناس ارشد علوم سیاسی