عبارت – گروه جامعه: اعتراض کامیونداران و اعتصاب برخی از آنها در اقصی نقاط کشور حالا وارد دهمین روز خود شده است.
اعتراضاتی که ابتدا با اعلام چندنرخی شدن گازوئیل آغاز شد، اما ۲۴ ساعت بعد به فهرستی از درخواستهای قدیمی فعالان حملونقل جادهای منتهی گردید.
ورود دولت به ماجرا
به گزارش عبارت دولت در واکنش، ابتدا خبر داد که چندنرخی شدن گازوئیل را معلق کرده و به برخی از درخواستهای دیگر نیز به مرور زمان ترتیب اثر خواهد داد، اما این وعدهها نیز نتوانست کامیونداران معترض را قانع کند و حالا از مجلس خبر رسیده که نمایندگان در جلسه فشردهای با کامیونداران و مسئولان قصد میانجیگری میان طرفین را دارد.
.
نماینده کامیونداران چه میگوید
جلال موسوی، نایبرئیس کانون کامیونداران کشور نیز درباره مطالبات فعلی رانندگان اعتصابی به انتخاب گفت: «ما بیش از ۵۰ مطالبه داریم. مطالبات رانندگان زیاد است اما در حال حاضر به رانندگان هم گفته شده که مطالبه بیش از ۲ الی ۳مورد قابل پیگیری نیست. ما ۸ مصوبه گرفتیم که یک مورد آن متعلق به کامیونهای سوخت است. این کامیونها تعرفه بیشتری برای بیمه میدادند که حل شد. ۷ مورد از مصوبهها نیز متعلق به دیگر رانندگان است. یکی از موارد «تن بر کیلومتر» بود و شاخص آن را درآوردیم. ما از سال ۹۷ است که دنبال تن بر کیلومتر بودیم و اکنون محقق شد. سهنرخی کردن سوخت، بومیگرایی و افزایش نرخ بیمه نیز بررسی شد. بیمه احتمالاً در دو روز آینده حل میشود. قرار شد یک سیستم نوبتدهی هم درست شود و بومیگرایی را کنار بگذارند.»
نایبرئیس کانون کامیونداران کشور درباره اعتصاب وانتبارها افزود: «میتوان آمار دقیقی از رانندههای اعتصابی داد. رانندهها قسطهای سنگینی دارند؛ به خصوص رانندگانی که ماشین وارداتی دارند، شب و روز کار میکنند. این دسته از رانندهها راضی بودند که بار بزنند، یکسری از رانندگان هم معترض بودند، یکسری هم موجسوار بودند و اصلاً راننده نبودند. من دیروز هم گفتم هیچ حکومتی در دنیا نیست که مخالف نداشته باشد، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. در این قضایا برخی از رانندهنماها موجسواری کردند. راننده واقعی هیچوقت شیشه همکار خود را نمیشکند و یا کامیون آتش نمیزند.»
.
ورود مجلس به اعتصاب کامیونداران
در همین رابطه غلامرضا شریعتی اندرانی درباره آخرین وضعیت پیگیری مطالبات کامیون داران در کمیسیون عمران گفت: به محض این که در ایام اخیر مشکلات کامیون داران بروز پیدا کرد؛ ما در کمیسیون عمران جلسات مختلفی با حضور اتحادیه، اصناف مرتبط حوزه حمل و نقل و مدیران دستگاه های دولتی داشتیم.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کامیون داران چندین مطالبه اساسی داشتند که یک بخشی از این مطالبات مربوط به نرخ گازوئیل بود که سه نرخی بودناش متنفی شد و مانند روشی تا الان داده میشد به همان شکل باقی خواهد ماند.
وی افزود: خواسته دیگر کامیون داران درباره بحث پیمایش بود که وزارت صمت قول دارد به روزرسانی کند؛ چراکه کامیونداران معترض بودند روش پیماشی که وزارت صمت برای تعیین سهمیه سوخت محاسبه کرده تا ۲۰ روز بیشتر کفاف نمیدهد و ۱۰ روز کم است که با حضور خود عزیزانی که در جلسه بودند، این مساله هم مصوب شد
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه دیگر کامیونداران در بحث مرتبط با بیمهشان گفت: خواسته دیگر کامیونداران در ارتباط با بحث بیمه بود که سازمان تامین اجتماعی قول داد آن را به مدل گذشته بازگرداند و دولت هم قول داد برای تخصیص یارانه که باید به این عزیزان داده شود به سازمان تامین اجتماعی کمک کند.
وی ادامه داد: نکته بعدی درباره بحث تأمین قطعات، لاستیک و روغن کامیونها بود که در حال پیگیری است تا وزارت صمت خودش مستقیما این امکانات را از طریق تولیدکنندگان داخلی در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار دهد که این کالاها مستقیم به دست رانندگان برسد و قیمت پایین بیاید و کمکی به حال رانندگان عزیز باشد.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خواستههای عزیزان مطرح شد و به نظر میآید دستگاههای دولتی کمک خوبی کردند. کمیسیون عمران هم جلسات سنگین و فشردهای گذاشت تا خواسته جامعه حمل و نقلی به لطف خدا برطرف شود که شد.
وی تاکید کرد: جلسات ما با حضور مدیران حمل و نقل بخش خصوصی، انجمن صنفی، کانون کارفرمایان برگزار شد و کسی هم غایب نبود. ما به این توافقات رسیدیم و آنها هم قبول کردند. مطالبات کامیونداران در جلسات مطرح شد و به حمدالله دولت هم قبول کرد ما هم انتظار داریم این مطالبات به سرعت برطرف شود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نوع نیازها و درخواستها در همه اصناف وجود دارد، قشری درخواست افزایش حقوق دارد یا قشری درخواست رسیدگی بیشتر صنفی دارد. عزیران زحمتکش حوزه حمل ونقل هم خواستههایی داشتند که به سرعت هم مورد بررسی قرار گرفت و تأمین شد.
پیش از این هم رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود که متأسفانه مسئولیت تعیین سهمیه سوخت بر اساس پیمایش، به اشتباه در آییننامه دولت به وزارت صمت سپرده شده، در حالی که باید در اختیار وزارت نفت یا سازمان راهداری باشد. این موضوع قرار است در قالب یک طرح دوفوریتی اصلاح شود.