گزارش آماری عبارت از کمیت و کیفیت پس‌انداز در مازندران؛

مازندران جزو ۵ استان اول ایران از نظر میزان پس‌انداز طلا

بررسی‌های خبرنگار عبارت در قالب نظرسنجی شفاهی از مردم و دریافت اطلاعات از صرافی‌ها، طلافروشی و بنگاه‌های معاملات ملکی در مازندران حاوی اطلاعات جالبی است.

عبارت – نگار نژادآذر: شاید بیش از دو دهه قبل هنوز پس‌انداز اسکناس جمهوری اسلامی اندکی معنا داشت و میشد روی ثبات تورم حساب باز کرد، اما بعد از سال ۱۳۸۹ به این سو شاهد کاهش معنادار میزان پس‌انداز خانگی و بانکی اسکناس توسط مردم بوده‌ایم و در عوض دلار، ملک و طلا اصلی‌ترین جانشینان ریال برای پس‌انداز یا بهتر است بگوییم حفظ ارزش سرمایه ایرانیان بوده است.

به گزارش عبارت، بررسی‌های خبرنگار عبارت در قالب نظرسنجی شفاهی از مردم و دریافت اطلاعات از صرافی‌ها، طلافروشی و بنگاه‌های معاملات ملکی در مازندران حاوی اطلاعات جالبی است.

بر این اساس اصلی‌ترین عنصر پس‌انداز مازندرانی‌ها طلا است و بیشترین میزان پس‌انداز طلا نیز در خانواده‌های روستایی استان دیده می‌شود. بعد از طلا، خرید ملک (نه مالکیت موروثی آن) بیشترین منبع پس‌انداز است و ارزهای خارجی به‌خصوص دلار نیز در رتبه سوم قرار دارد.

این در حالی است که که در گذشته کمتر کسی در مازندران حاضر بوده‌ سرمایه خود را به زمین تبدیل کند زیرا زمین برای مازندرانی‌ها بدل به امری عادی شده بود که مالکیت ابدی خود را بر آن فرض گرفته بودند.

به گزارش عبارت، نکته جالب اینجاست که بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، مازندران در زمره ۵ استان نخست ایران در زمینه پس‌انداز طلا است و از سوی دیگر نیز، جزو ۵ استان نخست ایران است که بیشترین مساحت زمین را به غیربومی ها فروخته است.

 

 

مطالب مرتبط

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x