یادداشت عبارت به بهانه‌ی نخستین گفتگوی مشروح تلویزیونی استاندار مازندران؛

چرا یونسی برای افکارعمومی جذاب است؟/ مخابره پیام وفاق و نفی بخشی‌نگری/ ضعف در فضای مجازی پاشنه‌ی آشیل برندینگ استاندار

عبارت – گروه سیاسی: مهدی‌ یونسی رستمی استاندار مازندران در دومین حضور تلویزیونی خود که‌ وقت به‌مراتب بیشتری از اولین گفتگو داشت، فرصت کرد تا شرحی کلی از گفتمان مدنظرش را ارائه کند.
اگر یک‌بار با دقت به این گفتگوی تلویزیونی گوش کنید متوجه‌ نکته‌ای جالب توجه خواهید شد که غیاب آن در اکثر دولتمردان به‌شدت احساس‌ می‌شود.
یونسی بر‌خلاف بسیاری از مدیران استانی که‌ عمده وقت خود را در مناسبت‌هایی نظیر دههٔ فجر و هفته‌ دولت به ارائه آمار اختصاص می‌دهند، شیوه‌ی دیگری در پیش گرفت که نشان‌ دهنده هوش بالای سیاسی او و درک درستش از وضعیت فعلی کشور است‌.
وی به درستی دریافته که گوش مردم‌ از اعدادی که عموما بروز و ظهور عینی ندارند پُر است‌، بنابراین دست‌ از خیال‌پردازی‌ و وعده‌های نشدنی شُست و از دریچه‌ ممکن‌ها با مردم سخن گفت، تا بایدها را جایگزین شایدها کند

در ساختاری کلی اظهارات جمعه‌شب استاندار مازندران را می‌توان در ۳ سرفصل خلاصه کرد.
اول) تلاش‌ برای‌ ایجاد ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با افکارعمومی از طریق انتخاب لحن و زبان بدن مناسب

دوم) پرهیز از غرق شدن در آمار و استفاده از اعداد به‌مثابه نیرویی پیش‌برنده برای‌ توضیح این‌که قرار نیست وقت و پول را برای امور نمایشی هدر بدهد

و سوم‌) رساندن این پیام واضح که از شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی آگاه است‌ و به همین خاطر تمام تلاش‌ خود را به‌کار خواهد بست که در برابر مردم فروتن و در برابر مسئولان با جسارت عمل کند.

شعار “جسارت در بیان عقیده” و “جرات در پذیرش اشتباه” چکیده تمام اظهارات دکتر یونسی در قاب شبکه طبرستان بود.

یونسی به‌درستی دریافته است‌ که دیگر زمان بالانشینی و تکبر مسئولان گذشته‌ و مردم به‌جای آقابالاسر به همراه و گره‌گشا نیاز دارند.
مدیران جمهوری اسلامی در دوران فعلی باید آگاه باشند که اگر امکانات مادی کافی برای‌ رفع مشکلات را ندارند، حداقل از بالا به ملت‌ نگاه نکنند و از سرِ شکم‌سیری حرف نزنند. همین‌که مردم بفهمند مدیران از خود آن‌ها هستند و به‌جای کتمان دشواری ها و مشکلات، آنها را می‌پذیرند و عذرخواهی می‌کنند و در راه‌ رفع‌شان می‌کوشند، قدم بسیار مهمی است‌، که یونسی به‌درستی این قدم را برداشته است.

بنابراین استاندار مازندران زبانی را برای‌ گفتگو انتخاب کرد که هم‌زمان موجب دلگرمی مردم‌ و هراس مسئولانی باشد که به بوروکراسی معهود چندین دههٔ اخیر عادت‌ کرده‌اند و زندگی روزمره را جز از پشت شیشه دودی خودروهای دولتی تجربه نمی‌کنند.

حرفهای یونسی زنگ خطری برای‌ تعدادی از مدیران کل دستگاههای اجرایی استان بود که بدنه‌ کارمندان و ارباب رجوع از شیوه مدیریت متکبرانه آن‌ها به تنگ آمده‌اند و هم‌زمان این پیام را مخابره کرد که مدیران مدنظر او باید حداقل‌ از ۳ شاخصه عملگرایی، تخصص و صداقت برخوردار باشند، وگرنه جایی در ترکیب سرمربی ندارند.

از دیگر مواردی که در این گفتگوی تلویزیونی به‌چشم آمد تأکید یونسی بر اهمیت پیگیری‌ مداوم وعده‌هاست. این‌که نباید از سرکشی دائمی غافل شد و به گزارش‌ها در سالن جلسات استانداری قناعت کرد. حضور مسئولان در میدان، این پیام را به مردم‌ می‌رساند که دولت تمام تلاش‌ خود را به‌کار گرفته است‌.

تأکید بر یکپارچگی مازندران از قاب استانداری نیز یکی از مهم‌ترین اشارات گفتگوی زنده‌ استاندار با مردم‌ بود، قبلیه گرایی و بخشی‌نگری از دیرباز آفتی کُشنده در مسیر توسعه‌ استان بوده است‌ و کم‌تر مقطعی را می‌توان سراغ گرفت که صدای تجزیه‌خواهی از غرب مازندران بلند نشده‌ باشد،  یا مناطق شرقی مازندران از تمامیت خواهی بخش مرکزی گلایه نداشته‌ باشند. همین‌که یونسی قاطعانه دربرابر بخشی‌نگری ایستاد و با زبانی رسا اعلام کرد که مازندران را یک کلان‌شهر می‌بیند، پیامی مثبت برای شهرستان‌های حاشیه‌ای استان است‌ که سالهاست انتظار چنین استانداری را می‌کشیدند، اما این پیام وقتی به‌معنای واقعی مؤثر خواهد بود که پیوست عملیاتی داشته باشد و مردم‌ در میدان پیاده‌سازی آن را نظاره کنند.

اما آنچه در این مدت و البته در هر دو برنامه تلویزیونی استاندار جایش خالی بود ،لحنی است‌ که بتوان با آن با نسل‌ جدید به گفتگو نشست، متولدین دههٔ ۸۰ به بعد کم‌ترین قرابتی با شیوه سخنوری و گفتمان مسئولان ندارند و البته نمی‌توان از یونسی انتظار داشت زبان‌ آن‌ها را بداند، چندانکه بسیاری از متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نیز از درک اکثر منویات نسل‌ جدید عاجزند و به دشواری می‌توانند زبان‌ مشترکی برای‌ گفتگو با آن‌ها پیدا کنند

به‌همین جهت‌ اهمیت و مسئولیت نهادهایی چون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کلاموراجتماعیاستانداری، به‌ویژه فعالان فضای مجازی استانداری مازندران دوچندان است.

کانال گفتگو با نسل جدید نه صداوسیما، بلکه شبکه‌های اجتماعی استانداری است‌ که هنوز نتوانسته‌ تصویری مناسب و قابل‌ درک از استاندار مازندران و گفتمان او به نمایش بگذارد.

انتشار چند عکس یا ویدئو از جلسات، بازدیدها یا نشست‌های استاندار مازندران نه‌تنها جاذبه‌ای برای‌ فعالان و مخاطبان فضای مجازی( که اکثرشان نوجوان و جوان هستند) ندارد، بل‌که در تقابل با شخصیت واقعی دکتر یونسی و بر ضد او عمل می‌کند و از این سیاستمدار مصلح، چهره‌ای قدیمی با همان ایده‌های تکراری می‌سازد، حال آنکه یونسی در دورنش ظرفیت‌های فراوانی برای‌ ارتباط با نسل‌ها Z دارد. بنابراین اولین قدم باید تغییر کامل استراتژی استانداری در فضای مجازی باشد.

در همین راستا می‌توان گفت که جای دیدار با دانش‌آموزان و نوجوانان‌ در میان فهرست دیدارهای استاندار مازندران خالی است. حفره‌ای که باید هرچه‌ سریعتر فکری به‌حال پُر کردنش کرد تا ارتباط بین نسلی دولت قطع نشود. فراموش نکنیم که بر‌خلاف ۳ دههٔ قبل که اتوریته والدین حرف اول را می‌زد و آن‌ها بودند که جهان فرزندان‌شان را می‌ساختند،  امروز این رابطه‌ کاملا دگرگون شده‌ و این فرزندان و نوه‌ها هستند که به جریان فکری خانواده جهت می‌دهند.

درمجموع باید گفت که یونسی از نخستین گفتگوی مشروح خود در صداوسیما موفق بیرون آمد و توانست در زمانی اندک، شخصیت حقیقی و حقوقی خود را به روشنی به‌نمایش بگذارد.

بازخوردها در فضای رسانه‌ای و افکارعمومی نیز نشان‌ می‌دهد که رابطه افکارعمومی مازندران با استاندار، بسیار شبیه رابطه افکارعمومی کشور با رئیس‌جمهور است.
شباهت اخلاقی و رفتاری یونسی و پزشکیان یکی از اصلی‌ترین برگ‌های برنده اوست‌ که استانداری باید به نحو احسنت از آن برای‌ توسعه‌ استان و برندینگ استاندار استفاده‌ کند.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کارمند

میشه اینقدر بجای تعریف و تمجید از استاندار که به صراحت میشه گفت دیگه صحبت های شما در مورد یونسی تکراری شده بفکر کارکنانی باشید که همچنان با مدیران کل دولت های قبل و با تفکرات عوام فریبانه شون دارن کار میکنند باشید. اگر یونسی توانمند بود طی این مدت حداقل چند مدیرکل عوض میکرد. متاسفانه بخاطر غرورش با همه وزیرا برای انتخاب مشکل داره و دودش بچشم کارکنان رفته

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x